6 Sept 2012

Pelajar Menunjuk Punggung Dibebaskan Jaminan Polis dan Wanita Memijak gambar PM ditahan


Muhammad 'Ammar Bin A. Rahman dibawa masuk ke kereta polis.

KUALA LUMPUR, 5 September - Pelajar sebuah Kolej swasta yang menunjuk punggung digambar pemimpin dikhalayak ramai ketika perhimpunan Janji Bersih ambang merdeka telah dibebaskan malam semalam.

Dipetik daripada Bernama, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata pelajar lelaki itu dibebaskan dengan jaminan polis.

“Kita dah ambil keterangan pelajar terbabit. Tuduh atau tidak terpulang kepada bukti dan undang-undang yang kita ada,” katanya pada sidang akhbar di sini Rabu.

Ku berkata polis kini menjejaki baki 10 lagi individu yang dikaitkan dengan insiden memijak dan membawa bendera ‘baru’ Malaysia supaya tampil ke mana-mana balai polis bagi membantu siasatan.

Setakat hari ini polis menerima 172 laporan polis mengenai kejadian tersebut.

Dalam perkembangan yang sama, seorang gadis berbangsa cina 19 tahun yang memijak gambar Perdana Menteri pada malam berkenaan telah menyerah diri di Balai Polis di Johor Bahru sambil ditemani pemimpin DAP Ahli Parlimen Bakri, Er Teck Hwa dan Timbalan pengerusi DAP negeri, Norman Fernandez.

Gadis tersebut kemudiannnya dibawa ke balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur untuk siastan lanjut.

Norman berkata, "gadis tersebut ditahan di bawah seksyen 4 (1) Aktan Hasutan 1948" atas perbuatannya yang memijak gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Raza dan Isteri ketika menyertai perhimpunan Janji Bersih.



Setakat ini, Polis Diraja Malaysia telah mewujudkan tiga pasukan khas untuk menyiasat tindakan peserta Janji Bersih yang melakukan kesalahan memijak gambar pemimpin, menunjukkan punggung dikhalayak ramai dan mendesak supaya bendera Malaysia ditukar. Kesemua siasatan ini tertakluk dibawah Akta Hasutan, Akta Perhimpunan Aman dan Seksyen 290, 504 dan 509 Kanun Keseksaan.

0 comments:

Post a Comment