8 Jun 2013

SANTAI BERITA :: KRONOLOGI JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG RUNTUH

Sebahagian daripada struktur jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan telah runtuh kira-kira jam 7 malam Khamis. Kejadian berlaku di kawasan darat di Batu Maung.

Berikut adalah kronologi kejadian runtuhan serta usaha-usaha menyelamat oleh pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat sejak Khamis hingga hari ini:

Khamis, 6 Jun 2013.
6.50 petang : Penyambung susur keluar berukuran 30 meter Jambatan Kedua Pulau Pinang dalam pembinaan runtuh.


7.15 malam : Jabatan Polis Pulau Pinang menerima laporan runtuhan. 

9.05 malam : Sebuah kereta iaitu Perodua Kelisa telah disahkan tertimbus, namun masih tidak diketahui terdapat berapa mangsa yang terperangkap.



9.30 malam : Difahamkan dua pemandu wanita yang memandu Perodua Myvi berjaya menyelamatkan dirinya.


11.30 malam : Kren seberat 300 tan digunakan dalam operasi yang disertai 110 anggota.

11.35 malam : Bomba telah mengesahkan satu mayat ditemui. 

11.40 malam : Polis sahkan identiti tiga mangsa cedera.

11.45 malam : Polis menafikan laporan yang mengatakan empat individu telah meninggal dunia.

12.00 tengah malam : Kerja-kerja pembinaan juga digantung buat sementara namun pembinaan pada bahagian lainnya tidak terjejas.

Jumaat, 7 Jun 2013
3.05 pagi : Operasi menebuk bongkah konkrit bermula

5.30 pagi : Mangsa terperangkap masih gagal dikeluarkan

8.00 pagi : Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) akan membayar pampasan RM10,000 kepada setiap orang awam yang menjadi mangsa kejadian runtuhan.

8.05 pagi : JKSB memberi penjelasan besi penyokong pada struktur pembinaan jambatan tersebut dipercayai menjadi punca kepada runtuhan.

12.10 tengah hari : Polis mengakui operasi mengeluarkan mangsa mengalami kesukaran.

12.15 tengah hari: Polis memberitahu mangsa akan dikeluarkan paling lewat Jumaat malam. ** Mayat mangsa runtuhan tanjakan konkrit Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan di Batu Maung berjaya dikeluarkan oleh anggota pasukan keselamatan kira-kira pukul sembilan malam dalam operasi mengambil masa lebih 24 jam.

Mayat lelaki yang dikenali sebagai Tajuddin Zainal Abidin, 45 dan tinggal di Permatang Damar Laut, Bayan Lepas terus di bawa ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk dibedah siasat.

Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata mayat itu dicam oleh isteri dan abang mangsa di tempat kejadian setelah Tajuddin yang menaiki kereta jenis Kelisa tidak pulang ke rumah sejak semalam.

Mayatnya ditemui dalam keadaan tunduk di tempat duduk pemandu dan keretanya remuk akibat dihempap tanjakan konkrit itu.



2.00 petang : UEM Builders Bhd hari ini menjelaskan bahawa syarikat itu bukan kontraktor utama bagi projek Jambatan Kedua Pulau Pinang.

2.10 petang : Polis mengenal pasti pemilik kereta jenis Perodua Kelisa yang terperangkap di dalam runtuhan.



5:00 petang : Siasatan awal berhubung insiden runtuhan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (DOSH) memfokuskan kegagalan sokongan struktur.

9.00 malam : Mangsa runtuhan berjaya dikeluarkan pada jam sembilan malam, dalam operasi yang mengambil masa lebih 24 jam.


Via Astro Awani News


0 comments:

Post a Comment