6 May 2013

SANTAI AGAMA :: SEJARAH DAN ASAL-USUL MOTHER'S DAY ATAU HARI IBU




Hari Ibu adalah sambutan yang menyanung pengorbanan seorang ibu, keibuan, dan pengaruh ibu dalam masyarakat. Ia disambut pada hari berlainan dalam banyak bahagian dunia, paling biasanya pada Mac, April, atau Mei. Kalau ikutkan definisi Hari Ibu ni rasanya tak salah kita menyambutnya sebab sebagai penghargaan kepada ibu yang selama ni banyak berkorban untuk anak-anak mereka. Tapi apa yang bertentangan dengan agama Islam kita.

Sejarah Mother’s Day

Sejarah Hari Ibu sudah berabad lamanya dan sambutan Hari Ibu terawal boleh dingat kembali kepada perayaan musim bunga Yunani kuno untuk menghormati Rhea iaitu Ibu tuhan-tuhan (Mother of the Gods). Semasa 1600-an, orang-orang Kristian awal di England merayakan hari untuk menghormati Mary, ibu kepada Kristus(mother of Christ). Melalui perintah agama percutian kemudiannya berkembang dalam skop termasuk semua ibu-ibu, dan dinamakan sebagai Mothering Sunday. Disambut pada hari ke-4 Sunday of Lent (tempoh 40 hari sebelum Easter), “Mothering Sunday” memuliakan semua ibu di England.

Pada masa tu, ramai orang miskin di England bekerja sebagai hamba untuk orang kaya. Kerana kebanyakan pekerjaan terletak jauh dari rumah mereka, kakitangan akan tinggal di rumah majikan mereka. Pada Mothering Sunday, semua hamba akan diberikan hari cuti dan digalakkan untuk pulang ke rumah dan menghabiskan hari dengan ibu mereka. Kek khas, yang dipanggil kek ibu, sering dibawa bersama untuk memberikan sentuhan perayaan.

Oleh kerana agama Kristian tersebar di seluruh Eropah, sambutan tersebut berubah untuk menghormati “Mother Church” – kuasa rohani yang memberikan mereka kehidupan dan melindungi mereka daripada bahaya. Dari masa ke semasa perayaan gereja dicampur dengan sambutan Mothering Sunday. Manusia mula menghormati ibu-ibu mereka serta gereja.

***

Hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:

“Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia bukan dari golongan ku.” (Riwayat Abu Daud)

JOM TENGOK CERAMAH USTAZ AZHAR IDRUS Mengenai Mother's Day

0 comments:

Post a Comment